Bij een coating pakket trachten we om de wagen na al die jaren, terug in een betere staat als nieuwstaat te brengen. We gaan de wagen in verschillende stappen behandelen, zodat de lak extreem glad, glanzend en krasvrij wordt. Om die dan nadien af te werken met meerdere lagen Cquartz Finest Reserve glass coating. Even een kleine impressie.
>> Skip the text and scroll down for the AFTERMOVIE. <<
Stap 1: Reinigen velgen
We starten altijd met het reinigen van de velgen. Deze worden grondig proper gemaakt. Niet alleen de voorkant, maar ook de binnenkant van de velgen worden gereinigd. Dit doen we door gebruik te maken van verschillende soorten borstels en velgenreinigers. Geen te agressieve zaken, maar milde producten die toch goed het vuil losmaken, en de velgen zeker niet gaan beschadigen.
Stap 2: Chemische decontaminatie
Na het reinigen van de velgen, is het tijd voor de Chemische Decontaminatie. Klinkt gevaarlijk, maar dat is het totaal niet. Decontamineren wil niet meer zeggen dan het verwijderen van alle vastzittende vervuiling op de lak. In dit deel hebben we het vooral over teerpuntjes en vliegroest op de wagen. Carpro TarX helpt goed voor de teervlekjes en eventuele lijmresten weg t halen. Met Carpro IronX halen we alle vliegroest weg. Dat zijn die geel-bruine puntjes die je op de lak ziet. Dankzij deze twee producten hebben we straks véél minder werk met de mechanische decontaminatie, ofte het clayen.
Stap 3: Grondig reinigen van de wagen
Het grondig reinigen van de wagen is niet zomaar een onbelangrijke stap net voor het polieren, maar is al even belangrijk als het polieren zelf. Door de wagen grondig, tot in de details te reinigen, zal de wagen er sowieso al véél nieuwer uitzien dan voorheen. Alle randjes, kieren en hoekjes worden zeer gedetailleerd gereinigd, zodat die perfect proper zijn. Geeft een verschil in look, maar ook tijdens het polijsten zal er zo geen vuiltje mee in de pad kruipen. Vuil in de pad is nefast, want dat zorgt ervoor dat je nooit 100% correctie kunt verkrijgen. Het reinigen doen we ook weer op een zo veilig mogelijke manier. Eerst grondig inschuimen bijvoorbeeld, om al het vuil los te weken, zodat we dat al zoveel mogelijk van de lak kunnen afspoelen voor we de lak gaan aanraken met onze washmitts. Naast een washmitt, gebruiken we ook verschillende borstels en doeken, om het vuil in de randen weg te halen. Na het wassen, gaan we de lak drogen met microvezel droogdoeken. Die hebben het voordeel dat ze veel meer water opnemen en vooral dat ze uitgewassen kunnen worden. Ze gaan de lak veel minder bekrassen. Scheelt in dit verhaal heel wat in polierwerk.
Stap 4: Mechanische decontaminatie
De mechanische decontaminatie, oftewel het clayen, doen we als we heel zeker zijn dat de lak grondig schoongemaakt is, en er nergens nog zandkorreltjes of ander grof vuil op de lak aanwezig is. Het clayen doen we omdat de lak zelfs na de grondige wasbeurt, nog altijd vervuild is. Deze vervuiling zit vast op de lak en krijgen we niet weg met een normale wasbeurt, maar wel met de claybar. Door met de claybar in combinatie met een glijmiddel zoals Chemical Guys Luber over de lak te wrijven, gaan we deze vervuiling weghalen en krijgen we een perfect schone, supergladde lak. Een ideale en noodzakelijke basis om nadien te gaan polieren.
Stap 5: Afplakken
Net voor we de lak gaan polieren, gaan we alle fragile delen afplakken. Alle rubbers en zwarte plastic plakken we af. Niet zozeer omdat de producten deze zwarte delen wit gaan doen uitslaan, want dat doen de moderne producten veel minder. Wel omdat we ze zo niet kapot gaan maken wanneer we grof gaan polijsten. Afplakken doen we met een papiertape die geen lijmresten nalaat wanneer we erover gaan polieren. De groene colad tape is hiervoor een aanrader.
Stap 6: Meerstaps polijstbeurt
Om de krassen te verwijderen en de lak zo een perfecte glans te geven, moeten we gaan polijsten. En dit meestal in meerdere stappen, met verschillende machines, pads en producten. Het polijsten is een tijdrovend werkje, waarbij geduld toch wel het belangrijkste gegeven is. Even op een half uurtje de auto polijsten is not-done en volstaat meestal niet om de lak strak te krijgen. Het is een heel proces en de stappen en product–pad–machine-combinaties hangen af van lak tot lak en van de hoeveelheid en diepte van de krassen.
De juiste combinaties worden gekozen afhankelijk van een testspot. Met deze testspot gaan we op zoek naar de lichts groffe combinatie voor maximaal resultaat. We gaan dus nooit blind van grof naar fijn polijsten en hopen dat het goed komt. Neen, we gaan kijken of we niet met een fijne combinatie, of met een medium-en-dan-fijne combinatie resultaat krijgen. Een zoektocht die wat tijd in beslag neemt, maar uiteindelijk véél tijd en lak doet besparen in het hele proces.
Stap 7: Tweede wasbeurt
Als de lak helemaal gepolierd is, gaan we die nogmaals wassen. Dit doen we graag met Clean Slate van Chemical Guys. Enerzijds omdat dit product de polijstrestanten makkelijker van de lak laat afvegen, maar vooral omdat er tijdens het polijsten dikwijls stofvorming optreed. Dit stof kruipt weer in de randen en kieren en is een doorn in het oog bij aflevering van de auto. Door deze wasbeurt halen we het polijststof dus weg uit die hoekjes, zodat de details helemaal perfect zijn.
Stap 8: Coating primer / jeweling
Na het drogen van de lak, gaan we de lak nogmaals een laatste stap polijsten. Dit doen we graag met Carpro Essence. Dit is een coating primer die ervoor zal zorgen dat de coating veel beter gaat hechten aan de lak. Maar dankzij de miniscule korrels en cleaners die in dit product zitten, gaan we de lak ook nog eens extra tot op glans polijsten. Het product zal de micro-krasjes nog weghalen, zodat de lak superstrak en glanzend staat.
Stap 9: Ontvetten van de lak
Als de lak helemaal perfect gepolijst is, is het nodig om de lak te gaan ontvetten. Hiermee halen we de laatste polijst-restanten en olieën weg die in de porieën van de lak zitten. Dat zorgt ervoor dat we een echt beeld krijgen van de lak, dus geen opgevulde krasjes meer. Maar tevens is dit een noodzakelijke stap voor we de coating gaan aanbrengen. We doen dit graag met Carpro Eraser.
Stap 10: Coaten
Grondig ontvet, dus tijd om te coaten. De Cquartz Finest Reserve coating brengen we in minstens 2 lagen aan op de lak, zodat deze voor gemiddeld 3 jaar lang beschermd blijft. De lak zal dus in die 3 jaar enorm glanzend blijven, maar ook super vuil- en waterafstotend. ‘Zelfreinigend’ wordt dat al eens genoemd.
De ideale bescherming om de investering van je wagen en/of je polierbeurt voor lange tijd goed te houden.
Niet alleen de lak wordt voorzien van een coating, maar ook de ramen en velgen woden gecoat. Zo blijven deze veel langer proper en zijn ze veel sneller en gemakkelijker proper te maken.
Stap 11: infrarood inbakken
Belangrijk is om de verse coating in te bakken met infrarood lampen. Dit gaat het droogproces van de coating versnellen. Dit droogproces is ook een uithardingsproces. De Coating is een laag die letterlijk uithard en zo een hardere, stevige beschermlaag vormt op het lakwerk.
Eindresultaat
Na het inbakken, is het dan tijd om te genieten van de auto.
Heb je ook interesse om je wagen door ons te laten behandelen? aarzel niet en stuur ons zeker een mailtje: Yves @ DetaileD.be
Meer informatie kan je vinden op onze website: https://www.detailed.be/detailing-services/
Aftermovie
En omdat bewegende beelden altijd leuker zijn, kan je heel dit verhaal nog eens bekijken in deze aftermovie: