Bij veel auto’s worden de koplampen dof en geel. Dat ziet er niet alleen lelijk uit, maar het zal zorgen voor verminderde lichtopbrengst en een afkeur op de jaarlijkse technische controle. Een nieuwe koplamp plaatsen is een optie, maar het kan veel goedkoper door de koplamp te herstellen.
Met de jaren gaat de polycarbonaat kunststof van de koplamp vergelen of dof worden door UV straling of te agressieve producten.De truc om ze weer goed te krijgen, is om ze in verschillende stappen te gaan schuren met schuurpapier, om ze nadien weer tot hoogglans te gaan polijsten. Afwerken met een goede beschermlaag, en je bent weer voor jaren gerust.
Deze techniek is ook toepasbaar wanneer uw koplampen veel steenslag hebben, en je die weer wil herstellen.
Stappenplan
Hoe ga je daarmee aan de slag? Wel, onderaan heb ik t even in een filmpje gegooid, maar in tekst gaat het als volgt:
- reinig uw koplampen grondig, zodat er geen vervuiling meer opzit
- plak alles rond de koplamp goed af, zodat je geen schade toebrengt aan de lak
- schuur de koplamp in verschillende stappen, hier vanaf P400 tot p6000
- polijst de koplampen in verschillende stappen, hier met de carpro polijstpasta’s
- bescherm de koplampen
Reinigen koplampen
Was de auto grondig volgens de juiste methodes, nadien neem ik de Glass Foam, en reinig ik de koplampen nogmaals grondig. Ieder vuiltje dat nog aanwezig is, kan schade veroorzaken tijdens de koplampherstelling. Maak de koplampen goed droog voor je verder gaat met de volgende stappen.
Afplakken
Om te vermijden dat je schade gaat toebrengen aan de delen rond de koplamp, is het belangrijk om die goed af te plakken. Doe dat met goede, sterke tape, die zich toch goed losmaakt van de lak. Dus ga niet aan de slag met ductape, maar gebruik beter enkele lagen van de Colad masking tape. Wees niet te zuinig, je gaat immers gaan schuren, dus t laatste wat je wil, is door de tape schuren en zo de lak beschadigen
Schuren van de koplamp
Dit is de belangrijkste stap van heel het verhaal. Schuren doe je met de nodige zorg, dus niet snel-snel. Je kan handmatig werken, maar machinaal is een betere optie. Machinaal ga je een veel egalere schuurkras verkrijgen, wat minder werk geeft en een beter eindresultaat. In het voorbeeld begin ik met P400 ge schuren, maar dat is wat afhankelijk van de staat van de koplamp. Soms is het voldoende om met een fijner schuurpapier te beginnen.
Schuur de schade in deze stap volledig weg. Dat kan wat tijd kosten, maar zorg er wel voor dat je egaal de laag beschadigde plastic verwijderd hebt voor je verder gaat.
De P400 geeft een heel doffe koplamp, met heel wat schuurkrassen. Die dofheid en schuurkrassen ga je weg moeten halen door te gaan polijsten met en fijnere polijstkorrel. Ga niet ineens te fijn. Na P400 kan je bijvoorbeeld naar P800 gaan. Om vervolgens met P1000, gevolgd door P1500, gevolgd door P2000 te gaan schuren. Die kan je al polijsten, maar ik verkies om nog even door te schuren met P3000 en P6000 voor een nog beter resultaat. Afhankelijk van de keuze in schuurpapier, moet je droog schuren of nat schuren, ook wel wetsanden genoemd. Vraag raad bij uw leverancier van schuurpapier.
Je zal merken dat de koplamp al heel wat glans vertoont na deze schuurstappen. Toch is het belangrijk om ze nadien te gaan polijsten, voor een nog beter resultaat.
Polijsten koplampen
Voor het polijsten van koplampen heb je speciale compounds, bijvoorbeeld de Headlight Restorer van Chemical Guys. Dat is een groffere compound, die ook beschermende eigenschappen bevat.
Mijn voorkeur gaat uit naar het polijsten van de koplampen in verschillende stappen. Dat kan perfect met de polijstproducten en pads die je ook voor de lak gebruikt. De carpro polishes zijn daar een heel goede keuze voor. Ga hier mooi polijsten van grof naar fijn, om zo de koplamp weer helemaal perfect te zetten.
Beschermen koplampen
Je hebt nu uw koplampen perfect strak en ‘als nieuw’ gezet, en dat resultaat wil je natuurlijk zo lang mogelijk behouden. Daarom is het nu belangrijk om de koplampen weer tegen UV straling te beschermen. Je kan dat doen met een synthetische sealant, zoals bijvoorbeeld de Jetseal van Chemical Guys. Nog beter, is om ze te coaten. Carpro SiC coating, of de hardere Carpro Cquartz UK 3.0 zijn daar aanraders voor. Deze coatings zorgen voor een harde beschermlaag op de koplampen, waardoor UV stralen minder schadelijk gaan zijn. En de koplampen ineens heel vuil- en waterafstotend zijn.
Je kan zelf aan de slag met deze stappen, om de koplampen weer glanzend te krijgen. Maar als je dat niet ziet zitten, of het materiaal niet hebt, dan kan ik het altijd voor jou doen. Maak een afspraak via mail@detailed.be en ik zorg ervoor dat uw koplampen weer helemaal perfect zijn.
Koplampen herstellen met tandpasta
Ja, da zei ons moe ook. En tante kaat. en Oma weet raad. En ja, die weten veel, maar eigenlijk weinig dat echt werkt. Zeker als t over auto’s gaat…
Moemoe zei dat je de koplamp eerst moet insprayen met water, dan voldoende tandpasta gebruiken, en met wat keukenpapier de tandpasta over de lamp scrubben, in cirkelvormige bewegingen. Zo reinig je de lampen grondig en poets je alle viezigheid weg.
Zou kunnen. maar werkt niet. Of toch zeker niet om de vergeelde koplampen weer in topstaat te brengen. De tandpasta zal de vervuiling wat weghalen, zodat je wat meer glans hebt. Maar daar houdt het op. Mijn advies is dus om die tandpasta gewoon in de badkamer te houden en zeker niet te gebruiken op de auto.
Koplampen polijsten met cif, of met WD40 of met baking soda zijn al even grote mythes. Niet doen. De enige juiste manier, is die hierboven vermeld.