Vrij recent zijn er op de coatingmarkt de topcoatings gekomen. Maar, omdat velen het nut niet inzien, of dit eerder een overbodig product vinden, even deze blogpost.
Glasscoatings zijn al enkele jaren bekend, dit zijn SiO2 gebaseerde producten die een sterke (harde) laag vormen op je lak. Deze laag zorgt ervoor dat de lak veel sterker is, enorm water- en vuilafstotend, zelfreinigend, … En dit voor enkele jaren. Coatings zijn geen snel-snel do-it-yourself product zoals een wax, maar dienen in de juiste omstandigheden, met de juiste kennis aangebracht te worden. Coatings kan je niet verwijderen met een product, maar gaan enkel verdwijnen door slijtage.
Coatings slijten dus, door de loop der jaren gaat je coating aangetast worden door het wassen van je wagen, maar ook door het rijden. Hierdoor verdwijnt de coating na enkele jaren. In de loop der tijd, ga je merken dat de coating aan het slijten is. Het zelfreinigend effect wordt minder, beading en sheeting van het water gaat niet meer zoals je het zou willen, …
In eerste instantie werd aangeraden om je coating maandelijks te versterken met een onderhouds-srpray, welke meestal op SiO2 basis was. Echter, is dat altijd maar een lapmiddeltje en kwam de vraag naar een meer standvast product, wat als onderhoudsproduct kan gebruikt worden. Dat is de reden dat topcoatings op de markt gekomen zijn.
Topcoatings zorgen ervoor dat je bestaande coating terug versterkt wordt. Je gaat op een relatief gemakkelijke manier een nieuwe toplaag op de coating zetten. Een nieuw laagje die zal gaan hechten in de ‘ruwheid’ van de bestaande coating. Hierdoor gaat de topcoating extra dikte en sterkte toevoegen aan de coating. Je lak/coating gaat weer enorm glad en zelfreinigend worden. Terug een super water- en vuilafstotende coating.