Wat is een claybar of klei?
Claybars zijn klei- of plasticine-achtige producten die vervuiling van de lak verwijderen. Vervuiling die vastzit aan de lak en niet te verwijderen is met de gewone wasbeurt.
Door met de clay over de lak te wrijven, uiteraard in combinatie met een glijmiddel tussen de claybar en de lak, ga je de lak helemaal glad maken. De claybar zal het vastzittende vuil losmaken en in de klei opnemen. Na gebruik zal de lak dus helemaal glad zijn en ideaal om je beschermproducten zoals wax of sealant aan te brengen.
Het vuil kruipt in de claybar, dus je zal de clay op tijd moeten kneden om terug een proper stuk clay te hebben. Te lang doordoen met de vervuilde clay, gaat zorgen voor marring of veegkrasjes.
verschillende soorten
Claybars komen in verschillende soorten, vooral gekenmerkt door een andere kleur. Deze kleuren kunnen verschillen van merk tot merk. Het grote verschil zit em in de grofheid van de claybar. Hoe groffer of harder de claybar is, hoe sneller ze het vuil van de lak gaat krijgen. Het nadeel van deze claybars is dat ze een grote kans op marring geven. Marring van het clayen, zijn veegkrasjes. Deze veegkrasjes gaan ervoor zorgen dat je lak is en dat je nadien dus zeker moet polijsten. Hoe fijner of zachter de claybar is, hoe minder kans je dus gaat hebben op die veegkrasjes. Het nadeel aan deze zachtere clay bars, is dat de vervuiling iets minder snel van de lak afgehaald kan worden.
Kies je claybar dus correct. Het is dus zeker niet het geval dat je een zwarte claybar moet gebruiken voor een zwarte wagen of een blauwe claybar voor een blauwe wagen. De keuze is anders. Als je gaat voor een gewone onderhoudsclay, om de lak net dat tikkeltje gladder te zetten en nadien wil gaan waxen, kies dan voor de blauwe of gele claybar. Is je lak groffer en wil je nadien toch gaan polijsten? Dan kies je best voor de grijze of zwarte clay.
Clayen is een ontzettend belangrijke stap voor je gaat polijsten. Anders ga je de vervuiling mee in je polijstpad duwen en zo meer krasjes maken dan je gaat weghalen. Ook voor het waxen is clayen aan te raden, wax hecht immers beter op lak, dan op vervuiling.
enkele mythes
- Clayen werkt op wrijving, dus niet op druk. Het heeft geen zin om hard te gaan duwen op de claybar. Dit gaat de vervuiling niet sneller weghalen, maar gaat wel meer veegkrasjes maken.
- Clayen haalt ook enkel vervuiling weg, het zal dus geen krasjes weghalen
- claymits zijn groffer als claybars, nadien zal er dus altijd gepolijst moeten worden
- water is geen goede lubricant, je zal te weinig glijding hebben, waardoor er weer meer krasjes zijn
- shampoo-water mengsel is eveneens geen goede lubricant, de shampoo is dikwijls te krachtig en zal de claybar kapot maken, waardoor die gaat brokkelen of kleven aan de lak.
vervuiling voelen
Een heel gemakkelijke manier om te voelen of je lak geclayed moet worden, is de ‘boterhamzakjes-test’. Steek je hand in een plastic zakje en wrijf dan zo zachtjes over je propere lak. Als je niets voelt, moet de lak niet geclayed worden. Als je allemaal bolletjes of vervuiling voelt, dan het het nodig om te lak te clayen.
hoe clayen?
In dit filmpje laten we even zien hoe je best je auto moet clayen.